Jag höll min lektion på en tisdagsmorgon strax efter elevernas morgonsamling. Medverkande var min handledare och Rosanna ifrån min grupp samt 10 elever. Jag startade lektionen med att fråga eleverna om de vet vad kroppstemperatur är och vad man känner när man har olika temperatur i kroppen. Eleverna fick under hela lektionen fritt med hjälp av handuppräckning fråga frågor som de kom att tänka på, som hade med ämnet och göra. Vi i högskolegruppengruppen hade innan gjort en powerpoint med rörliga bilder, vår concept cartoon, samt korta textstycken, som jag visade upp för eleverna. Denna handlade om vad kroppstemperatur var, hur den ändrades men hjälp av inre och yttre faktorer, samt visade på att det fanns olika termometrar man kunde använda för att mäta temperaturer på olika ställen(luft, vatten, kroppen).
Efter powerpointen frågade jag eleverna om någon av dem hade suttit inne i en bastu någon gång, det visade sig att allihop hade gjort detta. Jag förklarade då för dem skillnaden på varmt vatten och varm luft, att vatten leder värme bättre och fortare vilket resulterar i att vatten i samma temperatur känns varmare än luften gör.Detta fick de känna ett exempel på då det fick hålla handen framför en hårfön(temp. 45 grader) och sedan stoppa i handen i lika varmt vatten. temperaturen på de båda hade vi tillsammans innan kollat så de stämde överens. Elevernas svar var att alla tyckte vattnet kändes varmare än luften.
Mina tankar efter lektionen var positiva. Eleverna var väldigt bra på att lyssna vilket jag innan befarade att de inte skulle vara. De höll koncentrationen uppe under hela lektionen och var engagerade och frågade om saker de undrade över och försökte även svara på de korta frågor jag ställde till dem. Jag kände även att jag på ett bra sätt kunde förmedla det jag ville till eleverna för att uppnå målen. Så i det stora hela kände jag mig nöjd med den genomförda planeringen!
/therese
måndag 2 april 2012
torsdag 29 mars 2012
Mitt genomförande av lektion
Jag hade min lektion i en årskurs två
där dem tidigare enbart hade pratat om temperaturen ute. Jag började min
lektion att berätta att vi skulle prata om temperatur och hur temperaturen
påverkas oss. Eleverna fick sedan sitta två och två och diskutera lite vad det
tror händer i kroppen när den blir varm eller kall. Både jag, Tina och min
handledare gick då också runt och lyssna. Jag samlade sedan ihop alla och vi
pratade om vad de trodde. Detta tyckte jag var intressant då eleverna hade
många kloka idéer på vad som händer.
//Emelie
Efter detta berättade jag lite om
temperatur och visade bilder med en PowerPoint. Vi diskuterade då under tiden
och eleverna kom med frågor. Det tyckte jag var bra då jag märkte att de var
intresserade. Under lektionen observerade både Tina och min handledare mig. Min
handledare ville jag ha med då hon kunde ge mig respons efter vad hon tycker
jag kan förbättra men även Tina kunde ge den respons.
Senare under lektionen skulle vi göra
experiment och när jag berättade detta för klassen blev det stor glädje i
klassrummet. När jag började med experimentet att en skulle springa ute på
skolgården och en stå still blev de direkt nyfikna på resultatet. De fick
såklart innan experimentet gissa vad de trodde skulle hända med temperaturen.
När de två eleverna sedan gick ut tillsammans med Tina stannade jag kvar i
klassrummet och pratade med dem. Eleverna som då var kvar blev mycket
förväntansfulla och de satt och tittade mot dörren för att se när de kom
tillbaka. Vi diskuterade sedan resultatet och varför det blev som det blev. När
vi sedan gjorde andra experimentet var de också mycket förväntansfulla. Dock
kan jag tycka att det blev lite rörigt när det skulle utföras då det tog lite
lång tid innan alla hade vart framme och känt varmluft och varmvatten. Detta
var något som jag och Tina diskuterade efter och vi sa att de kunde göras
annorlunda. Vilket hon sedan gjorde på sin lektion då hon gjorde experimentet på två ställen så det gick fortare.
I slutet av lektionen pratade vi om
vad vi hade lärt oss och det märktes att de hade tagit till sig det jag hade sagt
och det vi hade diskuterat. Efter lektionen var det dags för mat och då hörde
jag eleverna fortsätta prata om temperatur och de kom fram till mig och sa nya
saker de kom på. Detta tyckte jag var roligt och jag blev glad av att de tyckte
att lektionen var rolig.
Jag kan då sammanfatta med att jag är
nöjd med min lektion eftersom eleverna tyckte det var roligt och även jag. De
verkade uppskatta att de fick göra experiment och att de själva fick delta och
diskutera så mycket under lektionen.
//Emelie
Mer ämnesfördjupning
Jag
satt idag och kollade runt lite mer på internet kring vårt ämnesområde och
hittade då lite relevant information.
Enligt
en studie som jag läste om på en sida på nätet (se här http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-ii-kroppstemperatur-och-vatskeintag/
) så har vi lägre kroppstemperatur desto mer vatten vi dricker under en aktivitet.
Dock var det inget som förvånade mig men det tycker jag visar tydligt att det
är viktigt med vatten när vi tränar. Dock i denna studie så kollade på
skillnaden på att inte dricka alls till att dricka mycket. I annan studie som
stod på samma hemsida så var det ingen skillnad på kroppstemperaturen men då
drack de 60% eller 80% av sin vätskeförlust.
Jag
hittade även en artikel som det står lite sammanfattat av temperatur i kroppen.
Tänkte att jag läggen ut den länken här på bloggen så kan ni gå in och läsa om
ni vill.
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/14345/LKT1019s1296_1298.pdf
Lektionsplanering
Syfte:
Att skapa förståelse för inre och yttre faktorer som påverkar
kroppstemperaturen.
Mål från Lgr 11: Människans upplevelse av temperatur
Mål från Lgr 11: Människans upplevelse av temperatur
Några
föremål i elevernas vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Mål:
·
Kunna
kroppens normala temperatur
·
Ha
förståelse för inre och yttre faktorer
·
Kunna
ge exempel på påverkande inre och yttre faktorer
·
Ge
exempel på användningsområden av termometern.
Innehåll:
Vi
inleder lektionen med att diskutera kring Concept Cartoon. Vi har tänkt ha en
kort Power Point med bilder och text som förklarar inre och yttre faktorer och
kroppens temperatur. Det vi tänker med inre faktorer är det som påverkar
kroppstemperaturen inifrån exempelvis vad som händer vid fysisk aktivitet.
Yttre faktorer tänker vi det som påverkar kroppens temperatur utifrån
exempelvis väderleken (sommar-värme, vinter-kyla), kläder. Kroppens temperatur
tänker vi oss att ta upp vad normal kroppstemperatur är och sedan relatera
kroppens temperatur till de olika faktorerna. Det vill säga om
kroppstemperaturen ökar eller sjunker.
Genom
Power Pointen för vi en öppen dialog och diskussion. Vilket skapar interaktion
mellan lärare - elev – innehåll.
Experiment
Ta
temperaturen på två elever och sedan får den ena stå still ute och den andra
springa runt på skolgården. Sedan tar man temperaturen igen och kollar om det
är någon skillnad på kroppstemperaturen. Vi diskuterar sedan om resultatet.
Jämför
vattnets och luftens temperatur för att förstå skillnaden på luftens och vattnets
temperatur känns olika i samma grader. Detta gör vi genom att använda en hårfön
som vi blåser med och mäter/känner temperaturen en bit ifrån samt ta
temperaturen i en skål med varmt vatten. Sedan diskuterar vi varför det är
skillnad på att känna temperaturen i luften och i vattnet.
Avslutning
Vi
avslutar med att sammanfatta experimenten och lektionens helhet. Vi återkopplar
även till Concept Cartoon och utvärderar vad vi lärt oss genom dialog.
Kroppens temperatur
Den normala kroppstemperaturen kan
variera från person till person men den vanligaste är 37°C. Barn har vanligtvis
högre temperatur än de äldre och kvinnor ökar ungefär en halv grad från
ägglossning till menstruationsblödning. Temperaturen påverkas även av varm
eller kall omgivning som man kan se på bilden nedan. Den visar även att i
kärnan av kroppen är temperaturen oftast 37°C om man är frisk och vilar. Detta
på grund av att där strömmar det mest blod och hjärtat pumpar runt blodet till
kroppens olika delar.
Sand, O. m.fl. (2007). Människokroppen : fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber AB. ISBN 978-91-47-08435-7.
Bilden är tagen från:
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Kroppen/Kroppens-temperatur/Kroppstemperaturen/
Svett, fysisk aktivitet och mat
Svettas
Att svettas är kroppens sätt att kyla ner kroppen. Det är kroppens viktigaste sätt för att hålla rätt kroppstemperatur. Att vi svettas har olika orsaker det kan vara när man anstränger sig fysiskt, när man har feber, när det är vart ute, när man är nervös, orolig, stressad. Det sympatiska nervsystemet styr hur mycket i svettas och det nervsystemet kan vi inte kontrollera med vår vilja. Normalt förlorar man runt en halv liter vätska genom huden per dag. Man kan svettas mycket under kortare perioder och då kan det vara flera liter vätska i timmen.
I huden finns det två svettkörtlar som kallas ekkrina och apokrina svettkörtlar. De såkallade ekkrina svettkörtlarna är de som viktigast för temperaturregleringen. Dessa finns utspridda över hela huden och är flera miljoner dock är de tätast i handflator och fotsulor. Svetten som tillverkas av dessa består av vatten samt spår av ammoniak, mjölksyra, salter och urinämne. De andra svettkörtlarna som kallas apokrina svettkörtlar och innehåller bland annat äggviteämnen som sedan bryts ner av bakterier som finns på huden och då bildas starkt doftande ämnen. Dessa svettkörtlar finns främst i armhålorna, ljumskarna och i underlivet.
Fysisk aktivitet
När vi påfrestar kroppen hårt fysiskt så kan kroppstemperaturen öka tillfälligt upp till 38o – 40oC. Detta sker framför allt vid fysiska aktiviteter i varma och fuktiga förhållanden. Då behöver kroppen mycket vätska eftersom vi förlorar det genom svetten som kyler ner kroppen. När man fryser blir muskulaturen spänd och vi börjar huttra för att värma upp kroppen. Men för att kroppen ska öka ännu mer i temperatur behöver vi röra på oss. När vi rör på oss så värms blodet upp och de strömmar genom musklerna som arbetar. När blodet värms upp och går genom muskulaturen ökar värmen i kroppen.
Mat
Ämnesomsättningen är en process som bryter ner den födan som förs in i kroppen och omvandlar den till energi. När ämnesomsättningen sätts igång måste kroppen använda energi som är i kroppen och då skapas en värmeproduktion. Denna värme räcker oftast för att kroppen ska hålla sig varm. Maten färdas genom kroppen i flera steg och det är ämnesomsättningen. Energin från nedbrytningen av maten förs ut i cellerna i kroppen. ”Ämnesomsättning av mat (metabolism) avser kroppens biokemiska processer och är av två slag. Nedbrytning av maten i magen (katabolism) till enklare kemiska föreningar så att energin kan transporteras till cellerna. Vid framkomst omvandlas de enkla föreningarna (anabolism) till de komplicerade molekyler som celler och vävnader består av.” (http://www.dietkokboken.se/misc/pdf/lchf/bilaga05.pdf).
Använda källor:
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Overdriven-svettning/
http://www.alternativkliniken.se/amnesom.htm
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Kroppen/Kroppens-temperatur/Kroppstemperaturen/
http://www.halsosidorna.se/Energibehov.htm
Sand, O. m.fl. (2007). Människokroppen : fysiologi och anatomi.
Stockholm: Liber AB. ISBN 978-91-47-08435-7.
Hej!
Verkar ha skett ett fel, så mina sista inlägg inte har lagts upp. Men nu får vi hoppas det fungerar igen!!
//Emelie
//Emelie
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
