Feber
I hjärnan sitter hypotalamus, den del som reglerar kroppens temperatur; kroppens "termostat". Den är i normalt läge inställd på ca 37 grader Celsius. När vi får en infektion i kroppen ökar de vita blodkropparna i kroppen (kroppens försvarsceller), vilka frigör ämnen som påverkar kroppstemperaturen genom att hypotalamus reagerar med att ställa om termostaten till en högre temperatur, eftersom virus och bakterier inte tål det lika väl. Istället för 37 grader kan den ställa in sig på 38 eller 39 (eller ännu något högre) grader. Detta kallas feber.
När vi får feber börjar vi frysa, eftersom skillnaden på vår kroppstemperatur och omgivningens temperatur blir större än vad vi är vana vid. När kroppen sedan når den temperatur som termostaten är inställd på slutar vi att frysa. När infektionen släpper och febern går ner igen börjar vi att svettas, eftersom kroppen gör sig av med överskottsvärmen.
Termometer
En termometer är ett instrument som mäter temperatur. Den första termometern uppfanns av Galileo år 1602, medan den mer moderna glastermometern (med kvicksilver eller alkohol) kom ca 70 år senare.
Termometrar mäter temperatur genom att mäta värme eller kyla enligt en viss skala. Här mäter vi temperatur i Celsius, en skala påkommen av en svensk astronom vid namn Anders Celsius (1701-1744). Det är den mest använda skalan och den går efter vattnets former, då "0" är satt vid vattnets fryspunkt och "100" vid vattnets kokpunkt. Det är alltså 100 steg däremellan och varje sådant steg är vad vi kallar en "grad".
Det mesta materia expanderar vid värme och krymper/dras ihop vid kyla. Termometrar mäter temperatur genom hur en vätska (vanligtvis färgad alkohol, eller - förr - kvicksilver) expanderar eller drar sig tillbaka i en glassförhållare p.g.a. värmen/kylan, vilket sedan mäts i enlighet med de grader som finns utsatta på glasförhållaren - i de flesta fall i världen; genom Celsiusskalan.
//Rosanna
* Fysiologi - med relevant anatomi
* Conceptual Physics
* http://svenska.yle.fi/webbdoktorn/index.php/2058_feber__vad_hander_i_kroppen
* http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Feber/
onsdag 7 mars 2012
tisdag 6 mars 2012
Experiment - fundering
Hej gruppen!
Idag när vi träffades pratade vi ju om ett nytt experiment där vi skulle visa skillnaden på vattnets och luftens temperatur. Förut pratade vi om att använda ett ljus men idag pratade vi om hårför.
Idag när vi träffades pratade vi ju om ett nytt experiment där vi skulle visa skillnaden på vattnets och luftens temperatur. Förut pratade vi om att använda ett ljus men idag pratade vi om hårför.
Det vi tänkte var att använda en hårfön som vi blåser med och mäter/känner temperaturen en bit ifrån samt ta temperaturen i en skål med varmt vatten.
Har nu testat det det experimentet. Det blir ungefär 48 grader 10 centimeter från hårfönen och då går det hålla handen där. Om man däremot tar i fingret i vatten som är runt 48 grader kan man inte hålla kvar fingret. Utan enbart känna och sedan ta upp, dock utan att bränna sig. Jag tycker därför att detta experiment fungerar bra och synliggör för eleverna att det är skillnad på temperatur beroende på om det är i vatten eller i luften. Vi kan då blåsa med hårfönen mot en termometer tills vi ser att det blir ungefär 48 grader och låter någon känna. Sedan jämföra det med att lägga termometern i en skål med varmt vatten som vi ser till är ungefär 48 grader varmt och låter då samma person känna med fingret i skålen.
Vad tror ni om detta? Jag tror det visar tydligt för eleverna att samma temperatur på termometern kan kännas olika beroende på var temperaturen är.
//Emelie
fredag 2 mars 2012
Handledning/frågestund
Idag
hade vi en handledning/frågestund med Johan då vi gick igenom vår planering vi
hade lagt upp här på bloggen. Vi ställde även de frågor vi hade kring vår
lektion. Vi kom då fram till att ändra vårt syfte då det var lite stort. Vi ska
nu istället fokusera mer på inre och yttre faktorer för kroppstemperaturen och
även vad vi har för temperatur i kroppen. Eftersom kroppstemperaturen regleras
av inre och yttre faktorer. Det är också det vi vill att eleverna ska få
förståelse för. Sedan ska vi läsa på hjärnans signaler, nervsystemet, huden och
sinnesorganet för vår egen skull, dock inte lära ut det till eleverna.
Vi
ska även ändra våra tänkta experiment kom vi fram till då de inte riktigt
förhöll sig till syftet längre. Detta får vi i gruppen diskutera vidare om hur
de ska gå till. Vi pratade om under handledningen med Johan om att ha ett
experiment som gör att eleverna får syn på inre faktorer. Det kan göras genom
att någon/några elever får springa runt och sedan ta kroppstemperaturen för att
se om det ökar. Detta är något som vi själva måste kolla först och diskutera
vidare om. Ett experiment för de yttre faktorerna kan vara något av de
experimenten vi har nu på lektionsplaneringen. Detta får vi också diskutera
vidare om. Vi kanske kan försöka i gruppen att utföra dessa experiment tills vi
ses nästa gång? För att kunna skriva en mer utförlig lektionsplanering.
Vilka
begrepp ska vi användas oss av vid lektionen? Detta kan vi fundera på tills
nästa gång också.
torsdag 1 mars 2012
Hjärnan
Hypotalamus i hjärnan fungerar som kroppens termostat. Den
skickar sina signaler dels via det centrala nervsystemet. Kroppens termostat är
olika inställs på dygnet De flesta människor har den högsta temperaturen på
eftermiddagen och den lägsta på efternatten. När det är kallt ökar insöndringen
av noradrenalin, adrenalin och cortisol. Det autonoma nervsystemet fungerar vid
aktivering av svettkörtlarna. Mycket av vårt rörelsemönster påverkas omedvetet
av värmereglering. De tvärstrimmliga musklerna reagerar genom det autonoma
nervsystemet tillexempel ökning av muskeltonus och darrning, När man fryser.
Man kan även kura ihop sig när man fryser. Köld ger också hunger och ökat
födointag. Livet är i stor fara om temperaturen sjunker under 30 grader.
Sinnesorganet huden
I huden finns receptorer(mottagare) de tar emot information
till kroppen, dessa signaler skickas sedan vidare för nödvändig bearbetning. De
medvetna hud förnimmelserna är tryck, köld värme och smärta. Termiska retningar:
huden har bland annat värme och köld receptorer, de svarar för hur man upplever
temperatur förändringar. Vi upplever hudtemperaturer behagliga mellan 30-36
grader. Temperaturer över 36 grader känns varmt. Vid temperatur över 45 grader
aktiveras smärtreceptorer nociccepturer. Vi tycker att det bränns. Smärta
upplevs även om det blir för kallt vid ca 15 grader. Termoreceptorerna
rapporterar temperatur förändringar, men inte när kroppen håller en jämn
temperatur.
tisdag 28 februari 2012
Ämnesfördjupning
Lite ämnesbakgrund mot kroppens cirkulationssystem och värmetransport genom huden.
Cirkulationssystemet och blodet utgör kroppens
viktigaste transportsystem. Hjärtat och blodkärlen som hör till
cirkulationssystemet är det viktigaste systemet för transport i kroppen. Genom dessa
transporteras bland annat syre, näringsämnen och vatten och även värme ut till
kroppen.
Huden är kroppens största organ och har svett- och
talgkörtlar. Huden är uppdelad i tre lager. Överhuden där inte några blodkärl
finns, och består till största del av död hud. Detta lager är motståndskraftigt
mot många olika kemikalier och är näst intill vattentätt. Läderhuden innehåller
rikligt med blodkärl, nerver och sinnesceller. Detta lager är starkt, elastiskt
och skyddar mot mekaniska påfrestningar. Det sista lagret är underhuden och
detta består av fettceler och bildar ett slags isolering så att kroppen inte
skall förlora för mycket värme.
Svettkörtlarna producerar svett som består av en
tunnflytande vätska med salter och utsöndras genom kroppens små hudporer. Om vi
under ett dygn håller oss stilla skulle ca 1 liter svett utsöndras, vilket för
oss inte är direkt märkbart. Men är kroppen i aktivitet eller har feber kan
svettens utsöndring mångdubblas. Viktigt är då att fylla på med vatten och
salter i kroppen igen.
Information om värme och kyla registreras i huden
och förs vidare till genom sinnesintryck till det centrala nervsystemet. CNS
består av nervceller och nervfibrer. Dessa delas upp i vita och gråa
substanser. I den grå sustansen bildar nervceller synapser med andra
nervceller, dessa sammordnar och skickar ut viktig information genom
nervimpulser som kan styra hela kroppen.
Kroppstemperatur- vid förbränning med kroppen bildas
värme. I vila omvandlas ca 1500kcal/dygn till värme men vid hårt arbete
omvandlas nästan 3-4 gånger så mycket till värme. Denna värme måste kroppen då
göra sig av med. Kroppens processer är helt beroende av att kroppens temperatur
hålls jämn, runt ca 37 grader. Blodet i kroppen värms upp när det stömmar genom
musklerna och kyls av då värmen tränger ut genom huden. Kroppen kan reglera en
värmeförlust på så sätt att ringformade muskler drar ihop sig och minskar
blodtillförseln ut till de kapilärer(väggar av tunnt cellager blodet strömmar
igenom) närmst vår yttre hud. När muskler slappnar av slappnar blodkärlen av
och blodet förs ut genom huden(värme från blodet).
// grupp 1a
Lektionsplanering
Fråga
till intervju inför concept cartoon:
·
Varför
svettas kroppen?
·
Varför
fryser kroppen?
Syfte: Att skapa förståelse för hur
kroppen reglerar värme och kyla.
Mål från Lgr 11: Människans
upplevelse av temperatur.
Innehåll:
Vi
inleder lektionen med att diskutera kring Concept Cartoon. Vi har tänkt ha en
kort Power Point med bilder och kort text. Till exempel:
·
Vilka
inre faktorer påverkar kroppens temperatur?
·
Vilka
yttre faktorer påverkar kroppens temperatur?
·
Kroppens
temperatur (37 grader Celsius)
·
Hjärnans
signaler och nervsystemet
·
Huden/
sinnesorganet
Genom
Power Pointen för vi en öppen dialog och diskussion. Vilket skapar interaktion
mellan lärare – elev – innehåll.
Experiment:
·
Känna
på kallt och varmt vatten i olika skålar (Hewitt, 2002)
·
Jämföra
luftens och vattnets temperatur för att förstå skillnaden på att luftens och
vattnets temperatur känns olika i samma grader. Detta gör vi genom att tända ett ljus och mäta/känna temperaturen en
bit ovanför samt ta temperaturen på en skål med varmt vatten.
Avslutning:
Vi
avslutar med diskussion om experimenten och återkopplar till Cocept Cartoon.
Sedan utvärderar vi vad vi har lärt oss genom dialog.
/Emelie
Sieverthson, Christina Johansson, Viola Johansson, Therese Skoglöf, Rosanna Pontén
Innehåll – sammanfattning
Valt
ämne: Hur kroppen reglerar temperaturen i kroppen.
Vi
har tänkt fördjupa oss i följande ämnen:
·
Hur
kroppens temperatur regleras.
·
Kroppens
inre faktorer, exempelvis blod, svett, hjärnans funktion och nervsystem.
·
Kroppens
yttre faktorer, exempelvis väder, kläder, mat.
·
Hur
känselorganet huden fungerar
·
Termometerns
funktion
·
Temperaturer
i vatten och luften och hur vi upplever det.
Mål
från Lgr 11: Människans upplevelse av temperatur.
Vad?
·
De
behöver veta varför man fryser,
·
varför
man svettas,
·
veta
skillnad på kallt och varmt,
·
veta
hur man håller sig varm.
Varför?
·
För
att lära sig om sin egen kropp och hur den fungerar och vad den behöver utifrån
ett temperaturperspektiv.
Hur?
Genom
att vi berättar och visar med exempel. Vi använder oss av dialog och diskussion
och utgår från elevernas tidigare erfarenheter under lektionen. Vi använder oss
även av experiment där eleverna får möjlighet till praktisk erfarenhet.
Fråga
till intervju inför concept cartoon:
·
Varför
svettas kroppen?
·
Varför
fryser kroppen?
/Emelie
Sieverthson, Christina Johansson, Viola Johansson, Therese Skoglöf, Rosanna Pontén
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)