onsdag 7 mars 2012

Feber & termometer

Feber

I hjärnan sitter hypotalamus, den del som reglerar kroppens temperatur; kroppens "termostat". Den är i normalt läge inställd på ca 37 grader Celsius. När vi får en infektion i kroppen ökar de vita blodkropparna i kroppen (kroppens försvarsceller), vilka frigör ämnen som påverkar kroppstemperaturen genom att hypotalamus reagerar med att ställa om termostaten till en högre temperatur, eftersom virus och bakterier inte tål det lika väl. Istället för 37 grader kan den ställa in sig på 38 eller 39 (eller ännu något högre) grader.  Detta kallas feber.
När vi får feber börjar vi frysa, eftersom skillnaden på vår kroppstemperatur och omgivningens temperatur blir större än vad vi är vana vid. När kroppen sedan når den temperatur som termostaten är inställd på slutar vi att frysa. När infektionen släpper och febern går ner igen börjar vi att svettas, eftersom kroppen gör sig av med överskottsvärmen.

Termometer

En termometer är ett instrument som mäter temperatur. Den första termometern uppfanns av Galileo år 1602, medan den mer moderna glastermometern (med kvicksilver eller alkohol) kom ca 70 år senare.
Termometrar mäter temperatur genom att mäta värme eller kyla enligt en viss skala. Här mäter vi temperatur i Celsius, en skala påkommen av en svensk astronom vid namn Anders Celsius (1701-1744). Det är den mest använda skalan och den går efter vattnets former, då "0" är satt vid vattnets fryspunkt och "100" vid vattnets kokpunkt. Det är alltså 100 steg däremellan och varje sådant steg är vad vi kallar en "grad".
Det mesta materia expanderar vid värme och krymper/dras ihop vid kyla. Termometrar mäter temperatur genom hur en vätska (vanligtvis färgad alkohol, eller - förr - kvicksilver) expanderar eller drar sig tillbaka i en glassförhållare p.g.a. värmen/kylan, vilket sedan mäts i enlighet med de grader som finns utsatta på glasförhållaren - i de flesta fall i världen; genom Celsiusskalan.

//Rosanna

* Fysiologi - med relevant anatomi
* Conceptual Physics
* http://svenska.yle.fi/webbdoktorn/index.php/2058_feber__vad_hander_i_kroppen
* http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Feber/



tisdag 6 mars 2012

Experiment - fundering

Hej gruppen!

Idag när vi träffades pratade vi ju om ett nytt experiment där vi skulle visa skillnaden på vattnets och luftens temperatur. Förut pratade vi om att använda ett ljus men idag pratade vi om hårför.
Det vi tänkte var att använda en hårfön som vi blåser med och mäter/känner temperaturen en bit ifrån samt ta temperaturen i en skål med varmt vatten.

Har nu testat det det experimentet. Det blir ungefär 48 grader 10 centimeter från hårfönen och då går det hålla handen där. Om man däremot tar i fingret i vatten som är runt 48 grader kan man inte hålla kvar fingret. Utan enbart känna och sedan ta upp, dock utan att bränna sig. Jag tycker därför att detta experiment fungerar bra och synliggör för eleverna att det är skillnad på temperatur beroende på om det är i vatten eller i luften. Vi kan då blåsa med hårfönen mot en termometer tills vi ser att det blir ungefär 48 grader och låter någon känna. Sedan jämföra det med att lägga termometern i en skål med varmt vatten som vi ser till är ungefär 48 grader varmt och låter då samma person känna med fingret i skålen.

Vad tror ni om detta? Jag tror det visar tydligt för eleverna att samma temperatur på termometern kan kännas olika beroende på var temperaturen är.

//Emelie

fredag 2 mars 2012

Handledning/frågestund


Idag hade vi en handledning/frågestund med Johan då vi gick igenom vår planering vi hade lagt upp här på bloggen. Vi ställde även de frågor vi hade kring vår lektion. Vi kom då fram till att ändra vårt syfte då det var lite stort. Vi ska nu istället fokusera mer på inre och yttre faktorer för kroppstemperaturen och även vad vi har för temperatur i kroppen. Eftersom kroppstemperaturen regleras av inre och yttre faktorer. Det är också det vi vill att eleverna ska få förståelse för. Sedan ska vi läsa på hjärnans signaler, nervsystemet, huden och sinnesorganet för vår egen skull, dock inte lära ut det till eleverna.

Vi ska även ändra våra tänkta experiment kom vi fram till då de inte riktigt förhöll sig till syftet längre. Detta får vi i gruppen diskutera vidare om hur de ska gå till. Vi pratade om under handledningen med Johan om att ha ett experiment som gör att eleverna får syn på inre faktorer. Det kan göras genom att någon/några elever får springa runt och sedan ta kroppstemperaturen för att se om det ökar. Detta är något som vi själva måste kolla först och diskutera vidare om. Ett experiment för de yttre faktorerna kan vara något av de experimenten vi har nu på lektionsplaneringen. Detta får vi också diskutera vidare om. Vi kanske kan försöka i gruppen att utföra dessa experiment tills vi ses nästa gång? För att kunna skriva en mer utförlig lektionsplanering.

Vilka begrepp ska vi användas oss av vid lektionen? Detta kan vi fundera på tills nästa gång också.  

torsdag 1 mars 2012


Hjärnan

Hypotalamus i hjärnan fungerar som kroppens termostat. Den skickar sina signaler dels via det centrala nervsystemet. Kroppens termostat är olika inställs på dygnet De flesta människor har den högsta temperaturen på eftermiddagen och den lägsta på efternatten. När det är kallt ökar insöndringen av noradrenalin, adrenalin och cortisol. Det autonoma nervsystemet fungerar vid aktivering av svettkörtlarna. Mycket av vårt rörelsemönster påverkas omedvetet av värmereglering. De tvärstrimmliga musklerna reagerar genom det autonoma nervsystemet tillexempel ökning av muskeltonus och darrning, När man fryser. Man kan även kura ihop sig när man fryser. Köld ger också hunger och ökat födointag. Livet är i stor fara om temperaturen sjunker under 30 grader. 

Sinnesorganet huden

I huden finns receptorer(mottagare) de tar emot information till kroppen, dessa signaler skickas sedan vidare för nödvändig bearbetning. De medvetna hud förnimmelserna är tryck, köld värme och smärta. Termiska retningar: huden har bland annat värme och köld receptorer, de svarar för hur man upplever temperatur förändringar. Vi upplever hudtemperaturer behagliga mellan 30-36 grader. Temperaturer över 36 grader känns varmt. Vid temperatur över 45 grader aktiveras smärtreceptorer nociccepturer. Vi tycker att det bränns. Smärta upplevs även om det blir för kallt vid ca 15 grader. Termoreceptorerna rapporterar temperatur förändringar, men inte när kroppen håller en jämn temperatur. 

tisdag 28 februari 2012

Ämnesfördjupning


Lite ämnesbakgrund mot kroppens cirkulationssystem och värmetransport genom huden. 

Cirkulationssystemet och blodet utgör kroppens viktigaste transportsystem. Hjärtat och blodkärlen som hör till cirkulationssystemet är det viktigaste systemet för transport i kroppen. Genom dessa transporteras bland annat syre, näringsämnen och vatten och även värme ut till kroppen.

Huden är kroppens största organ och har svett- och talgkörtlar. Huden är uppdelad i tre lager. Överhuden där inte några blodkärl finns, och består till största del av död hud. Detta lager är motståndskraftigt mot många olika kemikalier och är näst intill vattentätt. Läderhuden innehåller rikligt med blodkärl, nerver och sinnesceller. Detta lager är starkt, elastiskt och skyddar mot mekaniska påfrestningar. Det sista lagret är underhuden och detta består av fettceler och bildar ett slags isolering så att kroppen inte skall förlora för mycket värme.
Svettkörtlarna producerar svett som består av en tunnflytande vätska med salter och utsöndras genom kroppens små hudporer. Om vi under ett dygn håller oss stilla skulle ca 1 liter svett utsöndras, vilket för oss inte är direkt märkbart. Men är kroppen i aktivitet eller har feber kan svettens utsöndring mångdubblas. Viktigt är då att fylla på med vatten och salter i kroppen igen.

Information om värme och kyla registreras i huden och förs vidare till genom sinnesintryck till det centrala nervsystemet. CNS består av nervceller och nervfibrer. Dessa delas upp i vita och gråa substanser. I den grå sustansen bildar nervceller synapser med andra nervceller, dessa sammordnar och skickar ut viktig information genom nervimpulser som kan styra hela kroppen.

Kroppstemperatur- vid förbränning med kroppen bildas värme. I vila omvandlas ca 1500kcal/dygn till värme men vid hårt arbete omvandlas nästan 3-4 gånger så mycket till värme. Denna värme måste kroppen då göra sig av med. Kroppens processer är helt beroende av att kroppens temperatur hålls jämn, runt ca 37 grader. Blodet i kroppen värms upp när det stömmar genom musklerna och kyls av då värmen tränger ut genom huden. Kroppen kan reglera en värmeförlust på så sätt att ringformade muskler drar ihop sig och minskar blodtillförseln ut till de kapilärer(väggar av tunnt cellager blodet strömmar igenom) närmst vår yttre hud. När muskler slappnar av slappnar blodkärlen av och blodet förs ut genom huden(värme från blodet). 


// grupp 1a

Lektionsplanering


Fråga till intervju inför concept cartoon:

·         Varför svettas kroppen?

·         Varför fryser kroppen?


Syfte: Att skapa förståelse för hur kroppen reglerar värme och kyla.


Mål från Lgr 11: Människans upplevelse av temperatur.


Innehåll:

Vi inleder lektionen med att diskutera kring Concept Cartoon. Vi har tänkt ha en kort Power Point med bilder och kort text. Till exempel:

·         Vilka inre faktorer påverkar kroppens temperatur?

·         Vilka yttre faktorer påverkar kroppens temperatur?

·         Kroppens temperatur (37 grader Celsius)

·         Hjärnans signaler och nervsystemet

·         Huden/ sinnesorganet



Genom Power Pointen för vi en öppen dialog och diskussion. Vilket skapar interaktion mellan lärare – elev – innehåll.


Experiment:

·         Känna på kallt och varmt vatten i olika skålar (Hewitt, 2002)

·         Jämföra luftens och vattnets temperatur för att förstå skillnaden på att luftens och vattnets temperatur känns olika i samma grader. Detta gör vi genom att  tända ett ljus och mäta/känna temperaturen en bit ovanför samt ta temperaturen på en skål med varmt vatten.


Avslutning:

Vi avslutar med diskussion om experimenten och återkopplar till Cocept Cartoon. Sedan utvärderar vi vad vi har lärt oss genom dialog.



/Emelie Sieverthson, Christina Johansson, Viola Johansson, Therese Skoglöf, Rosanna Pontén

Innehåll – sammanfattning


Valt ämne: Hur kroppen reglerar temperaturen i kroppen.


Vi har tänkt fördjupa oss i följande ämnen:

·         Hur kroppens temperatur regleras.

·         Kroppens inre faktorer, exempelvis blod, svett, hjärnans funktion och nervsystem.

·         Kroppens yttre faktorer, exempelvis väder, kläder, mat.

·         Hur känselorganet huden fungerar

·         Termometerns funktion

·         Temperaturer i vatten och luften och hur vi upplever det.


Mål från Lgr 11: Människans upplevelse av temperatur.


Vad?

·         De behöver veta varför man fryser,

·         varför man svettas,

·         veta skillnad på kallt och varmt,

·         veta hur man håller sig varm.


Varför?

·         För att lära sig om sin egen kropp och hur den fungerar och vad den behöver utifrån ett temperaturperspektiv.


Hur?

Genom att vi berättar och visar med exempel. Vi använder oss av dialog och diskussion och utgår från elevernas tidigare erfarenheter under lektionen. Vi använder oss även av experiment där eleverna får möjlighet till praktisk erfarenhet.


Fråga till intervju inför concept cartoon:

·         Varför svettas kroppen?

·         Varför fryser kroppen?



/Emelie Sieverthson, Christina Johansson, Viola Johansson, Therese Skoglöf, Rosanna Pontén