tisdag 1 maj 2012

Återkoppling

Här kommer även ett snabbt inlägg om min återkopplingslektion, som jag höll ett par veckor efter den genomförda lektionen om temperatur.

Jag hade inte så lång tid på mig, bara 10 minuter eller så i slutet på en annan lektion, men jag anser att jag ändå fick en god inblick i om eleverna kom ihåg vad vi gjort. Jag hade inte väntat mig att de skulle komma ihåg allt, men fick en mycket glad överraskning då de kunde tala om för mig nästan precis vad vi gjort. De flesta kom till och med ihåg och använde sig av begreppen "inre faktorer" och "yttre faktorer" och alla kunde ge i alla fall ett exempel på vad det var och hur det påverkade temperaturen.
Flera av dem kom även ihåg orden "atomer" och "molekyler" (som jag under lektionen bara nämnde för att förklara vad som sker i kroppen, men inte krävde att de skulle komma ihåg namnen på), samt att de rör på sig och då höjer temperaturen.
De kom inte ihåg ordet "hypotalamus", men de kom ihåg att det finns en del i hjärnan mellan tinningarna som ställer in temperaturen i kroppen och att den påverkas i samband med inre och yttre faktorer som påverkar kroppstemperaturen.
De kunde även tala om för mig varför vi får feber och hur/varför det hjälper att ha feber när vi är sjuka.

Jag var helt klart mycket nöjd med återkopplingstillfället och glatt förvånad över att de kom ihåg så mycket som de gjorde. Det kändes mycket bra och jag såg även på dem hur stolta de var över att de tillsammans kom ihåg så pass mycket och kunde förklara för mig i stort sett det som jag tidigare förklarat för dem. Ingen kom ihåg allt, men som grupp kom de ihåg det allra mesta och när en elev berättade något var det alltid flera andra som sa "Just det!" eller liknande. Det var mycket roligt att se!

4 kommentarer:

  1. Det förstår jag att det var roligt att se att barnen kom ihåg lektionen. Hos mig ville de ta upp experimentet med hårfönen och det varma vattnet igen. Det var nämligen lektionens mest spännande moment. Och det förstod jag ännu bättre att det var så, när en dag ett barn frågade mig” om vi kan forska mer”. Först visste jag inte vad han menade eftersom jag inte hade riktiga forskningslektioner med dem, men sen sa han ”..du vet när vi provade med luft och varmt vatten”. Det klart att jag blev glad. Som lärare vill man gärna se om eleverna blir intresserade, man vill väcka deras intresse, och pojken gav mig respons.
    När jag var hos dig och observerade lektionen, tyckte dina elever också om att experimentera. Hur var det vid återkopplingen? Nämnde de något om experimentet? // Viola J.

    SvaraRadera
  2. Ja, mina elever tyckte om experimentet :) Men de talade faktiskt inte så mycket om det vid återkopplingen. De var mycket mer ivriga att berätta vad de kom ihåg om atomer och molekyler, inre och yttre faktorer och så. Men jodå, de nämnde experimentet också och kom ihåg att vatten leder värme bättre än luft. De tyckte att experimentet var roligast på lektionen, men de var mycket mer fokuserade på resten vid återkopplingen. Det är faktiskt ganska intressant, tycker jag.
    Jag tror det var lite av en stolthetsfråga. De var väldigt stolta över att de kom ihåg så mycket av det "svåra" och ansåg att experimentet var det "enkla" ;)

    SvaraRadera
  3. Det är roligt som du beskriver Rosanna att de såg experimenten som enkla och att de hellre ville berätta om det som är mer kompicerat. Utifrån det ser jag det som positivt då eleverna hade en fördjupad kunskap in temperaturreglering. Detta gör ju även att de har en större förståelse kring olika fenomen.

    SvaraRadera
  4. Ja, så tänkte jag med. Jag hade väntat mig att de skulle prata om experimentet, men de var mycket ivrigare att få berätta om det andra. De som kom ihåg de svåra orden (som de dock uttalade och stavade "atåmer" och "mollåkyler", haha) var jätte stolta och jag tror att de lär minnas dem ett tag, samt vad de lärde sig runtomkring. Det var roligt :)

    SvaraRadera