torsdag 31 maj 2012

Vardagssituation


När jag var ute och gick igår möte jag några ungdomar som jag skulle gissa var 15 år ungefär. De var ute med skolan och skulle vad jag förstod gå en runda. De skulle gå över en gräsmatta som var lite fuktig. Först kom det 4 tjejer och den ena tjejen säger då ”ska vi gå här, seriöst. Fy fan vad äckligt”. Efter dem kom det 5 killar och går också över denna gräsmatta. När de går där kommer en groda hoppande. En kille säger då ”Åh kolla en groda”. En annan säger ”Fy fan vad äckligt”. Alla står och tittar på grodan under någon sekund sedan fortsätter tre killar gå medan två stannar kvar och den ena av dem försöker ta upp grodan. De killarna som gick sa dem till honom att han inte skulle röra den för det är så äckligt. Han fick sedan tag på grodan och då sa de andra att han var äcklig.

Detta tycker jag visar på olika inställning till naturen då den ena killen förmodligen var väldig intresserad av djur och natur medan de andra tyckte det var äckligt. Även de tjejerna som gick först verkade inte gilla naturen utan föredrog nog asfalt verkade det som. Om jag ser till elevernas lärande anser jag att det är viktigt att för dem att vara ute i naturen och inse att den inte varken är farlig eller äcklig.
//Emelie

3 kommentarer:

  1. Jag tror att det är som du säger att de har olika inställningar till detta. Men det kan även bero på att pojken som "gillar" naturen har varit ute i naturen och har upplevt den och har mer kunskaper om den än vad de andra har. Detta tror jag bidrar till de intresse som olika personer har till detta.

    /therese

    SvaraRadera
  2. Ja det skulle jag tro också. Ja sen är väl hemmamiljön och deras omgivnings inställning. Jag tror att om eleverna är mycket ute i naturen redan som små kan de utveckla sitt intresse för naturen och framförallt inställning till naturen. Alla behöver ju inte vara intresserade av naturen.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med er båda två och det som du säger, Therese, tror jag är Emelies poäng lite grann. De elever som inte uppskattar naturen behöver vistas i den för att lära sig om den och se det positiva och vackra eller häftiga i den, istället för att bara tänka på blött gräs och grodor som "äckliga".

    SvaraRadera