måndag 7 maj 2012

Balthazar

På förmiddagen var vi på studiebesök på Balthazar där de denna vecka hade temavecka "Matteskatten". Detta gick ut på en liten teater som handlade om en sjörövare som hittat en skattkista full med mattematiska klurigheter(vilket olika klasser fick komma dit och delta i om de ville). Denna kista anpassades utefter vilken ålder besökarna hade. Denna förmiddag besöktes de av en förskola så matten låg grundad på att prata om olika enkla matematiska begrepp. Detta såg ut att vara väldigt uppskattat av barnen och även lärarna då de lyssnade och deltog så fort de fick chansen.

Barnen fick även vara ute i lokalen och prova på de olika experimenten som fanns och de var väldigt nyfikna och tyckte det var häftigt att få prova på saker som att gå på månen, krypa runt i ett konstruerat hjärta och bygga inne i verkstaden.

Det var för oss som studenter roligt att se hur mycket barnen uppskattade detta vilket gjorde besöker också gynnsamt för mig då man fick höra hur deras tankar gick. I min framtida yrkesroll kommer jag försöka ta med mina klasser till olika science center såsom Balthazar eftersom detta är ett bra sätt för barn och elever i alla åldrar att upptäcka och utforska saker på ett praktiskt sätt.


/therese

1 kommentar:

  1. Jag ser att våra besök var olika i dess kontext. Vilket jag tycker är bra då Balthazar anpassar efter barnens ålder och vad de är intresserade av. Jag anser att det var lärorikt att se deras organisation.

    SvaraRadera