tisdag 1 maj 2012

Genomförd lektion

Nu är det hög tid att jag skriver något om hur min genomföra lektion gick, så här kommer det!

Jag höll min lektion om (kropps)temperatur med en åk 2:a, samt Viola från min seminariegrupp, som var med och observerade. Min handledare var tvungen att ha hand om eleverna från åk 3 (då klassen är en 2-3:a) och kunde därför inte vara med.

Jag började med att samla in eleverna och sätta dem tre och tre vid tre olika bord i klassrummet (vid ett bord fick de sitta fyra stycken). Jag talade sedan om att vi skulle prata om temperatur och vad som händer i kroppen när vi blir varma eller kalla; hur temperaturen påverkar oss. Jag visade dem vår Concept Cartoon och de fick sedan diskutera med varandra och med mig om egna tankar och teorier, om vad som händer när man blir för varm respektive för kall. Jag gick sedan igenom bilderna i vår PowerPoint och diskuterade hela tiden med eleverna. De fick på så vis vara med och ställa frågor samt komma med egna tankar och idéer.
De flesta eleverna var med hela tiden och tyckte att det var roligt och intressant, medan jag ibland fick säga till ett par stycken som lätt tappade fokus och blev lite rastlösa. Det var dock sista lektionen innan maten och rasten och jag var därför förberedd på detta. Det blev lite kaotiskt med dessa vid vissa tillfällen, men de lyssnade ändå när jag sa till dem och jag försökte byta tempo eller ändra röstläge lite grann för att "förnya" det vi höll på med. I det stora hela skötte de flesta sig ändå väldigt bra.

Efter PowerPoint-delen talade jag om för eleverna att vi skulle genomföra ett litet experiment. Deras intresse väcktes då på nytt och de var ivriga över att få veta vad vi skulle göra. Jag förklarade att vi skulle känna på luften från en hårfön som skulle vara ca 45 grader varmt och sedan även på vatten i en mugg, som också skulle vara ca 45 grader varmt, för att se om luft och vatten med samma grader kändes likadant eller olika. De fick först gissa och säga vad de själva trodde, då ett par stycken trodde att luften skulle vara varmare, medan de flesta gissade på att vattnet skulle kännas varmare. Alla elever fick sedan en och en känna på den varma luften och det varma vattnet och erfara att vattnet kändes varmare, trots att det var samma grader. Efteråt fick de diskutera med varandra och med mig om varför det var så, innan jag gick igenom det med dem och förklarade.

Efter detta skulle jag egentligen genomfört ett till experiment, där tempen skulle tas på eleverna innan de sprang runt skolgården eller stod stilla för att sedan jämföra om temperaturen var annorlunda efteråt, men detta fanns det inte tid till eftersom jag ville göra en sammanfattning i slutet av lektionen för att se om de tagit till sig av innehållet.

I slutet av lektionen delade jag ut penna och papper till dem i de smågrupper de satt i och ställde några enkla frågor som de fick diskutera och skriva ner svaren på, för att se om de tagit till sig något och kom ihåg vad vi pratat om och lärt oss under lektionen. Jag kände att jag fick mycket bra respons på detta (dock var ett par stycken i gruppen på fyra ganska hungriga och ofokuserade på detta, men de var ändå med och diskuterade så länge någon annan skrev), då alla var med och varje grupp skrev ner korrekta svar. De fick sedan turas om att berätta sina svar och vi höll en kort diskussion/genomgång om svaren, där vi kopplade tillbaka till bilderna från min PowerPoint.

Sammanfattningsvis anser jag att lektionen gick bra. Det var roligt att se hur engagerade de flesta var och hur mycket de lärde sig. Lektionen precis innan maten är alltid lite rörigare än de andra, men de var ändå med på vad vi gjorde och lyssnade och de allra flesta var intresserade och koncentrerade sig under hela lektionen (ca 40-45 minuter). Det visade sig även när de fick skriva ner svaren att de tagit till sig innehållet och lärt sig mycket. De verkade helt klart gilla att genomföra experimentet och det var tydligt att de snabbt tog till sig information som de koppla till något de själva testat och erfarit på ett konkret sätt.

1 kommentar:

  1. Intressant lektion Rosanna! Vi båda hade våra lektioner i en årskurs 2 och här kan jag se skillnad på hur vi gick tillväga även fast vi hade samma lektionsplanering. Du verkar haft fler diskussioner i grupper än jag hade. Vilket jag ser som positivt då alla elever har chans att prata. Det kan ju annars bli svårt när man diskuterar i helklass då eleverna oftast håller med varandra och då kommer inte alla tilltals. En likhet mellan våra lektioner var väl framförallt att experimenten uppskattades och var lärorika för eleverna enligt mig.

    SvaraRadera