Lägger här till några delar från vår redovisning som andra grupper kan få ta del av.
DIDAKTISKA
FRÅGOR: Vad? Varför? Hur?
Vad? Mål från Lgr 11 -
Människans upplevelse av temperatur.
Varför? Detta val grundades utifrån en fråga
från en av våra elever på VFU:n. ”Varför man svettas när man springer och
idrottar”. Detta kände vi då kunde vara av intresse att fördjupa oss i och
planera en lektion utefter. Då detta kunde vara intressant för fler elever att
få kunskap om.
Mål för
lektionen:
·
Kunna
kroppens normala temperatur
·
Ha
förståelse för inre och yttre faktorer
·
Kunna
ge exempel på påverkande inre och yttre faktorer
·
Ge
exempel på användningsområden av termometern
Hur? Frågade elever om vår concept cartoon
och fick svar som vi sedan satte in i tankebubblor. Vi redovisade sedan en
power-point med concept som utgångspunkt då vi gick igenom de olika delarna i
vår ämnesfördjupning. Denna power-point gjordes på grunden av elevernas
kunskapsnivå(eleverna i förskoleklass hade stor hjälp av de rörliga bilderna då
de kunde koppla samman dessa med det vi berättade). Vi utförde sedan ett
respektive två experiment.
Det första
gick ut på att känna skillnaden på värme från vatten och luft då vi med en
hårfön blåste på handen och sedan stoppade fingrarna i vatten med samma
temperatur som luften (ca 45grader). Det andra experimentet gick ut på att se
skillnaden på kroppens temperatur före och efter man varit ute och sprungit.
Eleverna redovisade sina kunskaper om ämnet efter lektionen på två olika sätt,
3 st i vår grupps klasser ritade bilder och de två andra fyllde i ett
arbetsblad.
Genom att
lägga lektionen på elevernas kunskapsnivå gör att lärandet blir mer
meningsfullt då de lättare kan relatera till bland annat egna erfarenheter.
Genom att
under denna och även andra lektioner utföra experiment får eleverna möjligheten
att se hur verkligheten faktiskt fungerar i praktiken och inte bara teoretiskt.
Genom att eleverna genom sina sinnen fått experimentera anser vi har gjort att
kunskapen blivit djupare eller ”fastnat” på ett annat sätt.
Under
lektionen höll vi en öppen dialog då eleverna hela tiden fick ställa frågor
eller berätta om exempelvis egna erfarenheter.
Materia –
Maten vi äter som ger oss energi och värme. Solen. Kläder som håller värmen
”kvar” i kroppen. Vattnet vi värmde och använde till experimentet.
Liv –
Kroppens funktioner. Kroppens temperaturreglering måste fungera för att vi ska
överleva.
Energi –
Solen ger oss energi genom värme. Maten ger oss kemisk energi. Kroppens rörelse
skapar energi.
Teknik –
Termometern. (Hårtorken, vattenkokare).
Samhället:
På vilket sätt har vi använt deras
omgivning som resurs?
En
termometer finns det i nästan varje hem, skola, butik, jobb mm och finns alltså
i elevernas vardag nästan vart de än befinner sig. Genom att avläsa termometern
kan vi bestämma hur mycket kläder vi ska ta på oss för att exempelvis inte
frysa. För att fungera i vardagen behöver de känna till hur sin kropp fungerar.
Varför de blir kalla och hur de kan förebygga och motverka detta.
Eleverna
fick en uppfattning av exempelvis vatten och luft. Att vatten känns varmare än
luft vid samma temperatur. Vi tog ett exempel att eleverna kunde sitta i en
bastu som var ca 80 grader varmt men att de inte skulle kunna bada i vatten som
var 80 grader. Detta gör att vi även här använt elevernas omgivning som ett
exempel och resurs i vår undervisning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar