På besöket var vi med och observerade när en klass två var
på Balthazar. Det var 21 elever. Personalen tog emot eleverna och presenterade
sig. De ställde frågan Vad är teknik? Eleverna svarade elektriska saker,
mekaniska saker. Personlen visade leksaker och hur de kan ha teknik och
mekaniska funktioner. De visade kugghjulsprincipen och hävstångsprincipen och relaterade
dessa till föremål vi använder vardagen. Eleverna var delaktiga och verkade engagerade
och hade egna erfarenheter kring dessa tekniska fenomen. En person spelade Christopher Polhem han uppfann
det tekniska alfabetet och kugghjulet. De visade hur dessa uppfinningar
fungerade på ett pedagogiskt sätt vilket gjorde att barnen förstod hur det
fungerade och kunde relatera till sin egen verklighet/vardag. Efter det fick de
pröva på ett göra en egen konstruktion (Hoppande Amanda) sedan fick de fritt
pröva på olika stationer och konstruktioner.
Vi tyckte att besöket var givande och lärorikt. Vi kunde se
en utveckling hos barnen när dem skulle lära sig om de olika konstruktionerna. När
de sedan fick gå runt i utställningen fick de själva prova på. Detta tyckte vi
var bra då de får tänka genom egna erfarenheter och komma på lösningar.
Exempelvis stod två pojkar och funderade på hur vattnet skulle ledas genom en
ränna och sedan till ett vattenhjul så att de snurrar. Det gjorde att de fick
diskutera med varandra och komma fram till en lösning. Detta tycker vi är bra
med denna verksamhet. Verksamheten integrerar språk i naturvetenskapen utefter
elevernas intresse. Det ser vi som positivt då eleverna får lära sig språket på
ett annat sätt än vad som görs i skolan.
Det vi tänkte på var att det inte alltid fanns en logisk
förklaring eller lösning för barnen att förstå. Dock tänker vi att detta är
meningen att det inte ska stå en lösning på varje station. Detta ger barnet en
möjlighet att själv fundera på fenomenet. Pedagogerna som finns på verksamheten
kan vid behov hjälpa barnen om de inte förstår konstruktionen. Om vi ser
kritiskt på verksamheten så krävs det mycket personal som är med för att stötta
eleverna.
//Viola, Christina, Rosanna och Emelie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar