fredag 4 maj 2012

Besök på Balthazar 4 maj


På besöket var vi med och observerade när en klass två var på Balthazar. Det var 21 elever. Personalen tog emot eleverna och presenterade sig. De ställde frågan Vad är teknik? Eleverna svarade elektriska saker, mekaniska saker. Personlen visade leksaker och hur de kan ha teknik och mekaniska funktioner. De visade kugghjulsprincipen och hävstångsprincipen och relaterade dessa till föremål vi använder vardagen. Eleverna var delaktiga och verkade engagerade och hade egna erfarenheter kring dessa tekniska fenomen. En person spelade Christopher Polhem han uppfann det tekniska alfabetet och kugghjulet. De visade hur dessa uppfinningar fungerade på ett pedagogiskt sätt vilket gjorde att barnen förstod hur det fungerade och kunde relatera till sin egen verklighet/vardag. Efter det fick de pröva på ett göra en egen konstruktion (Hoppande Amanda) sedan fick de fritt pröva på olika stationer och konstruktioner.

Vi tyckte att besöket var givande och lärorikt. Vi kunde se en utveckling hos barnen när dem skulle lära sig om de olika konstruktionerna. När de sedan fick gå runt i utställningen fick de själva prova på. Detta tyckte vi var bra då de får tänka genom egna erfarenheter och komma på lösningar. Exempelvis stod två pojkar och funderade på hur vattnet skulle ledas genom en ränna och sedan till ett vattenhjul så att de snurrar. Det gjorde att de fick diskutera med varandra och komma fram till en lösning. Detta tycker vi är bra med denna verksamhet. Verksamheten integrerar språk i naturvetenskapen utefter elevernas intresse. Det ser vi som positivt då eleverna får lära sig språket på ett annat sätt än vad som görs i skolan.

Det vi tänkte på var att det inte alltid fanns en logisk förklaring eller lösning för barnen att förstå. Dock tänker vi att detta är meningen att det inte ska stå en lösning på varje station. Detta ger barnet en möjlighet att själv fundera på fenomenet. Pedagogerna som finns på verksamheten kan vid behov hjälpa barnen om de inte förstår konstruktionen. Om vi ser kritiskt på verksamheten så krävs det mycket personal som är med för att stötta eleverna.

//Viola, Christina, Rosanna och Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar